VÄLKOMMEN TILL MIN BLOG
Här kommer jag att skriva ner några tankar som jag står för själv. Det kan vara med anledning av något som just hänt eller något som jag gått och funderat på en längre tid.
Du kan läsa mer om mig på min hemsida om du klickar här. KLICK.

Saturday, November 13, 2010

Tekniska Verken utvecklas för Linköpings framtid

Just hemkommen från 4 dagar med Tekniska Verkens styrelse känns det spännande att tänka på dom framtida utmaningarna för bolaget. Tekniska Verken ska enligt min uppfattning inte i första hand vara en kassako för Linköpings kommun, utan ett verktyg för en positiv tillväxt och utveckling i kommunen och regionen.

Denna utveckling innebär stora ekonomiska ansträngningar för hela bolaget.

Ett nytt biobränsle-eldat kraftvärmeverk för ca 1500 miljoner kronor, behöver byggas inom dom närmaste åren. Genom att samverka med Mjölby och kanske också någon privat aktör kan vi kanske dela våra investeringskostnader med dessa. Men samtidigt behöver vi bygga om ett av våra två vattenkraftverk för närmare 200 miljoner och bygga ut biogasproduktionen för lika mycket. Till detta kommer önskemål från kommunen om att vi ska bygga upp anläggningar för att sortera ut det komposterbara avfallet från övrigt hushållsavfall och lägga ner nya ledningsnät i ett stort antal nybyggnadsområden.

Tufft men spännande med en sådan utveckling i Linköping. Det känns bra att jag lyckades stå emot dom krafter som för några år sedan ville att kommunen skulle sälja ut Tekniska Verken. Tack vare detta har vi nu denna viktiga pusselbit för att utveckla Linköping inför framtiden

tycker

Gösta Gustavsson

5 comments:

Anonymous said...

Är det dags att byta parti Gösta, frågar Stig Holm? Han frågar i en kommentar på ditt tidigare blogginlägg, där han också informerar om att centern och Näringsminister Maud Olovsson vill sälja ut Tekniska Verken.

Du har inte svarat men konturerna av ”Göstapartiet” blir tydligare för varje inlägg du gör.

- Ja ”du lyckades stå emot” när hela världen tyckte fel, skriver du efter fyra dagars vistelse med Tekniska Verkens styrelse.

Kung Gösta, alias ”Gustav Vasa”, satte Påven på plats under 1500-talet.

I dag klarar inte våra dagars ”Kung Gösta” av att lyssna på Centerpartiet och på Näringsminister Maud Olovsson.

Skall bli verkligt intressant att se om våra dagars ”Kung Gösta” kommer att klara av att sätta ”Påven” på plats?

MVH
Curt

Gösta Gustavsson Linköping said...

Jag har under mycket lång tid drivit frågan om att Linköpings kommun ska äga Tekniska Verken. Jag anser att mycket av den tekniska verksamheten utgör kollektiva nyttigheter som är verkliga kärnverksamheter för samhällsbygget.
Jag har aldrig hört Maud Olofsson eller någon annan ledande centerpartist föreslå att vi ska sälja ut Tekniska Verken. Om så vore fallet skulle Maud säker informera mig om den ståndpunkten. Däremot tycker inte jag att Svenska staten eller Linköpings kommun har anledning att äga verksamheter och expandera i andra länder.

Anonymous said...

Som väl är finns det flera partier, S, V, MP, som inser att det är klokt för en kommun att äga sin infrastruktur så att inte olika regeringar, privatkapital och mammon tar över. Det blir inte bra.
Fråga t.ex. Norrköpingsborna vad de anser om sina höjningar av elnätstjänsterna. Kan studeras på www.nilsholgersson.nu.
Som styrelseledamot i Tekniska Verken ser jag inget av "kung" Gösta. Däremot en klok Centerpatist som inte rusat iväg i någon slags Stureplansyra och tror att någon form av extremliberalism gör världen bättre.
F.ö. är det inte ett vattenkraftverk vi ska bygga om. Utan ett av våra två vattenreningsverk.
Leif Tollén (S)

Anonymous said...

Håller med Leif Tollen jag ser det stora värdet i vad som gjorts och kan göras av ett företag som Tekniska Verken....i samverkan med näringslivet men om man krånglar till lagstiftningen till den milda grad som man gjort i Sverige så kan jag svårligen se att det går.
Håller helt med Leif Tollen..men man får faktiskt ..man är faktiskt skyldig att hålla på och rösta på en linje.Någon linje och inte alla.
Annars blir det vingligt och någon slags "lokal mammon" som styr.

Var ligger moralen i det. det är som att stå på på Nordolen med en kompass ..det snurrar runt

Med vad som än gäller, gäller det att välja väg annars blir det ingenting ! Då blir det vattenkraft i stället för vattenverk.

MVH
Stig Holm

Anonymous said...

Vet du säkert att det inte är ett vindkraftverk som pojkarna på verket sa att dom tänkte bygga?

Maria