VÄLKOMMEN TILL MIN BLOG
Här kommer jag att skriva ner några tankar som jag står för själv. Det kan vara med anledning av något som just hänt eller något som jag gått och funderat på en längre tid.
Du kan läsa mer om mig på min hemsida om du klickar här. KLICK.

Tuesday, November 30, 2010

Kommunfullmäktige dagen lång

Jag sitter på fullmäktige i Linköping och lyssnar på budgetdebatten. Klockan är nu 20.15 och sammanträdet började kl 9.00. Det finns 4 olika budgetar att rösta på när det blir aktuellt om någon timma.
Alliansförslaget som stöds av minst 41 av KF:s 79 ledamöter.
Socialdemokraternas förslag som stöds av 24 ledamöter.
Miljöpartiets förslag som stöds av 8 ledamöter.
Vänsterpartiets förslag som stöds av 3 ledamöter.
Sverigedemokraterna som är 3 till antalet tycks inte veta vad dom tycker, så vi får väl se om dom avstår eller stöder något förslag.
Det känns tydligt att det inte finns något alternativ till alliansens förslag som är meningsfullt att rösta på. Trots detta kan vi debattera vår budget från 9.00 till 21.00 utan att vi förtröttas. Man kunde nästan tro att vi hade timersättning, så att vi fick ut mer ersättningar ju längre vi orkade debattera vidare. Eller kan det vara så att alltför många tror att just deras inlägg är så viktiga för ledamöterna eller TV-tittarna så man bara måste uppgång på gång på gång.
Ibland skulle vi som förtroendevalda kunna utnyttja vår tid effektivare
tänker
Gösta Gustavsson

3 comments:

Anonymous said...

Efter gårdagens tågstopp i Östergötland tänker SJ kompensera resenärer som fastnat i snöyran under större delen av dagen individuellt. På vilket sätt borde du Gösta kompenseras och av vem?

Gösta Gustavsson Linköping said...

Jag sitter nu på tåget mot Stockholm. Ca en timma sen pga problemen med kontaktledningarna, men är framme om några minuter. Jag behöver ingen kompensation för långa KF eller försenade tåg, men tror att vi som KF-ledamöter skulle göra mer nytta om vi effektiviserade vissa sammanträden och använde den tiden för att komma ut bland våra väljare

Anonymous said...

Ja, man skall ju inte debattera eller diskutera enligt bibeln.