VÄLKOMMEN TILL MIN BLOG
Här kommer jag att skriva ner några tankar som jag står för själv. Det kan vara med anledning av något som just hänt eller något som jag gått och funderat på en längre tid.
Du kan läsa mer om mig på min hemsida om du klickar här. KLICK.

Wednesday, November 17, 2010

Fjärrvärme för miljön

Efter två dagar i Gävle med Svensk Fjärrvärmes årsmöte är man väl fullproppad med värmande argument. Fjärrvärmen i Sverige omsätter över 30 000 000 000 kr per år och är den enskillt viktigaste faktorn för att Sverige klarar sig så bra när det gäller CO2-utsläpp. I stora delar av Europa producers el med hjälp av kol, olja eller kärnkraft med ett energiuttag på ca30 %. Om man tog hand om resterande öveskottsvärme skulle detta räcka till hela Europas värmebehov. Tänk vilken positiv miljöeffekt detta skulle ge för att inte tala om vilken god ekonomi det skulle vara. Inte minst för länderna i Östeuropa som ofta redan har fjärrvärmesystem.
Här finns utrymme för miljöteknikexport med god ekonomi för alla inblandade
tycker
Gösta Gustavsson

No comments: